måndag 5 april 2010

Ugnsstekt falukorv med hemlagat potatismos på annandag påsk

Igår var det påskdagen. Då blev det en kycklingwok med grönsaker till middag. Detta serverade jag med basmatiris, kokt enligt förpackningen. Till den wokade kycklingen tog jag fyra stora kycklingfiléer som jag strimlade. Kycklingstrimlorna stekte omgångar i en stekgryta i olja tillsammans Därefter blandade jag ihop alla grönsaker med kycklingstrimlorna, kryddade med lite salt, svartpeppar, paprikapulver och 1 ½ sweet chilisås. Jag tillsatte 3 dl vatten tillsammans med en hönsbuljongtärning. När det kokat upp redde jag av med 3 msk maizena, som jag rört ut i ca 1 dl vatten. Allt fick koka under tiden som riset kokades i en kvart.

Det här blev inte så dumt! Nyttigt också med mycket grönsaker och mager kyckling som stekts olja.

Idag på annandag påsk blev det ugnsstekt falukorv med hemlagat potatismos.


Jag kokade mjölig potatis tills den var mjuk. Sedan pressade jag potatisen med en purépress och tillsatte varm mjölk blandat med lite flytande margarin. Jag rörde samman allt till ett mos.

Under tiden som potatisen kokade tog jag en falukorvsring, i vilken jag skar en skåra längs med falukorven. Jag bredde senap och ketchup i korvens skåra och fyllde den sedan med riven ost. När jag gjort det lade jag falukroven i en smord, ugnssäker form. Jag skalade några morötter och skar dem i tunna skivor. Dessa morotsskivor lade jag runt falukorven. Jag droppade lite flytande margarin över och kryddade med Knorrs grönsakskrydda. Formen med korv och morotsskivor satte jag in i 200 grader varm ugn i ca 20 minuter, tills osten smält och det hela fått lite färg.

Det blev mat så att det räckte till en matlåda att ta med till jobbet och korv att skiva till smörgåsen. Mmm... Gott!


Det var påsken det! Dags att jobba imorgon igen, men nu är det bara en fyradagarsvecka igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar