tisdag 13 april 2010

Bakat bröd ikväll

Ikväll blev det brödbak.



Jag bakade Havregrynlimpor. Receptet hittade jag på Matklubben. De är mycket lättbakade och goda! Det blir fyra limpor.

3 dl fiberhavregryn
6 dl vatten
1 tsk salt
4 dl vatten
50 g smör, rumstempererat eller ½ dl flytande
2 msk brödsirap
1 msk kummin, fänkål eller anis (något stötta)
2 tsk salt
50 g jäst
ca 19 dl vetemjöl (helst special)

Garnering: vatten eller ägg + havregryn

Koka gröten. Gryn, vatten och salt.

Blanda kallt vatten, fett, sirap, krydda/or och salt i degbunken. Blanda ner den heta gröten och rör väl. Låt svalna till 37 grader och smula ner jästen.

Tillsätt det mesta av mjölet (spara lite till utbaket) och arbeta ordentligt ca 5 min med maskin eller 10 min för hand. Låt jäsa 30 min övertäckt.

Knåda lätt och dela i 4 delar. Forma till små limpor. Skåra någon om du vill med kniven men vänd då de/dessa i mjöl så blir det snyggt. Lägg på plåten och låt jäsa 40 min.

Pensla med vatten (de som INTE är skårade) när de jäst färdigt och garnera om du vill med havregryn eller pensla med ägg så sitter grynen bättre.

Grädda på 200 grader i 30-40 min. Låt svalna på galler under duk.

Havren innehåller en unik sorts fenol med beteckningen avenantramid. Avenantramider har antioxidativa, antiinflammatoriska och antiaterosklerotiska egenskaper
Havre innehåller en speciell fiber som heter betglukan. Den är vattenlöslig, och bildar gel i mag-tarmkanalen. Detta innebär att upptaget av näring blir jämnare, och havrens betaglukan reglerar därför blodsockret. Havrens betaglukaner anses förklara en kolesterolsänkande effekt av intag av havreprodukter i ett flertal vetenskapliga studier. Havre innehåller också proteiner som är uppbyggda av olika aminosyror, bland annat trypotfan. Denna aminosyra är ett utgångsämne vid kroppens tillverkning a serotonin och melatonin.
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Havre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar