måndag 18 januari 2010

Det var ett tag sedan sist

Jag kom visst av mig med min blogg. Nu är jag tillbaka.

Som jag skrev sist. Januari kan vara en tuff månad för många innan lönen kommer. Jag har ett spartips. Jag var och handlade med min mamma förra lördagen. På kvällen skulle vi äta tacos och till det vill man ju ha riven ost. Vi stod där i affären och tittade efter en billig riven ost. Då kom mamma på den lysande idén att köpa en billig ost och riva ner själv. Fick tag på en ost som bara kostade 39,90 kr/kg. Jättebra!

Ett recept på en jättegod vitlöksdressing också:

3 - 4 vitlöksklyftor
3/4 dl äppelcidervinäger
lite salt (ca 1 tsk)
grov svartpeppar efter smak
1/2 tsk senap
1 äggula
3 dl majsolja

Jag brukar pressa vitlöksklyftorna ner i min matberedare. Sedan tillsätter jag vinägern, salt, svartpeppar, senap och äggula och kör en stund med knivarna i. Sedan tar tillsätter jag oljan sakta. Vispa kraftigt och späd ev. med 1/2 dl vatten till lagom konsistens.

Det passar väl bra med en god vitlöksdressing så här i förkylningstider, eftersom vitlök stärker vårt immunförsvar.

Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar